Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
04-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-08-2025
INFRASTRUKTURA
Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane
fot. Budimex
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dziś trzy umowy na wykonanie prac na liniach kolejowych nr 273 i 401, czyli Nadodrzance oraz jej przedłużeniu do Świnoujścia, o wartości netto ponad 0,5 mld zł. Rewitalizacja całego ciągu, która zostanie zrealizowana w ramach KPO, poprawi dostęp do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.

Dzisiejszy dzień przyniósł dobre wieści dla pasażerów oraz nadawców i odbiorców ładunków, korzystających z linii kolejowej nr 273, łączącej Wrocław ze Szczecinem przez Zieloną Górę, a także stanowiącej jej przedłużenie do Świnoujścia linii kolejowej nr 401. PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły bowiem trzy umowy na rewitalizację fragmentów tego ciągu o łącznej wartości ponad 0,5 mld zł. Jak informuje narodowy zarządca infrastruktury kolejowej, na ok. 300 kilometrach linii kolejowych w województwach dolnośląskim, lubuskim i zachodniopomorskim zrealizowana zostaną m.in. oczyszczenie i uzupełnienie podsypki tłuczniowej, wymiana szyn i przebudowa rozjazdów, a także wyregulowanie sieci trakcyjnej.

Efektem inwestycji, która uzyskała dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, będzie zwiększenie prędkości szlakowych dla pociągów pasażerskich i towarowych. Te ostatnie na wielu odcinkach będą mogły osiągnąć prędkość 100 km/h, co przełoży się na wyraźną poprawę dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. Pociągi pasażerskie z Wrocławia do Szczecina pojadą z kolei krócej nawet o 40 minut (tylko pomiędzy Wrocławiem a Zieloną Górą 18 minut szybciej), natomiast między Szczecinem a Świnoujściem – o 10 minut. 

Nawet 160 km/h dla pociągów pasażerskich, koniec zawstydzających ograniczeń prędkości

Jak informują PKP PLK, pociągi pasażerskie po zakończeniu rewitalizacji pojadą z prędkością do 160 km/h na Dolnym Śląsku oraz 140 km/h na odcinkach przebiegających przez województwa lubuskie i zachodniopomorskie. Po zakończeniu prac znikną ograniczenia prędkości, obowiązujące dziś na wielu odcinkach ze względu na stan techniczny torów, skutkujące ograniczeniem prędkości szlakowej dla pociągów towarowych nawet do 60 km/h, co trudno uznać za sytuację akceptowalną na strategicznym ciągu, zapewniającym dostęp do portów morskich.

– Modernizacja Nadodrzanki zwiększy potencjał portów Szczecin i Świnoujście. Dzięki tej inwestycji towary z i do portu będą przewożone szybciej na trasie biegnącej przez województwa zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie. Remont Nadodrzanki to dobry przykład pokazujący nasze kompleksowe podejście do rozwoju portów morskich. Inwestujemy nie tylko w infrastrukturę w portach, ale także w infrastrukturę dostępową, prowadzącą do portów, która zwiększa efektywność całego transportowego łańcucha logistycznego – komentuje cytowany w komunikacie prasowym wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, który odpowiada w resorcie za sprawy gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Nie sposób nie zwrócić uwagi na niebagatelne znaczenie inwestycji dla planowanego głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.

Poprawa przepustowości dzięki SBL na kolejnym fragmencie

PKP PLK wskazują również, że inwestycja wpłynie w sposób korzystny na przepustowość całej trasy, m.in. dzięki zabudowie samoczynnej blokady liniowej na odcinku Rudna Gwizdanów – Grębocice, co wpłynie także na poprawę bezpieczeństwa ruchu. Poprawie bezpieczeństwa ruchu sprzyjać będzie także modernizacja aż 27 przejazdów kolejowo-drogowych na odcinku Wrocław Pracze – Głogów oraz zabudowa "nowoczesnych systemów zabezpieczenia ruchu" na 16 z nich. Na jednym z torów szlakowych na odcinku Wołów – Małowice Wołowskie zaplanowano ponadto kompleksową wymianę nawierzchni, zaś na przystanku osobowym Chełmek Wołowski powstaną nowe perony. Cała inwestycja ma zostać zakończona w II połowie 2026 roku. Roboty zasadnicze ruszą już jesienią, po wcześniejszym dokończeniu dokumentacji projektowej.

– Środki unijne realnie zmieniają polską kolej. Dzisiejsze wydarzenie pokazuje wyraźnie, że mądre dysponowanie środkami KPO przekłada się na usprawnienia w ruchu towarowym, ale i pasażerskim. 100 km/h dla towarówek zmierzających do portów i skrócenie czasów przejazdu dla pasażerów podróżujących ze Szczecina do Wrocławia o 40 minut. To robi wrażenie – mówi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Konferencja prasowa wiceministrów, w której udział wzięli również Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK, oraz Arnold Perepeczo, wiceprezes zarządu spółki Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, odbyła się w szczecińskim porcie morskim, na Nabrzeżu Czeskim na niedawno zmodernizowanym Kanale Dębickim, który został pogłębiony do 12,5 metrów.

Trzech wykonawców, prawa opcji w zakresie SRK oraz SSP 

Za realizację prac na odcinku Wrocław Pracze – Głogów w ramach umowy o wartości netto 154 mln zł odpowiadać będzie Trakcja. Pomiędzy 116 a 285 kilometrem trasy prace wykona z kolei konsorcjum Dolkomu i SBM, które otrzyma za to 216 mln zł (wartość netto). Z kolei za prace na fragmencie Nadodrzanki pomiędzy 285 kilometrem a stacją kolejową Szczecin Podjuchy oraz na linii kolejowej nr 401 pomiędzy Szczecinem Dąbiem a Lubiewem odpowiadać będzie Colas Rail Polska, który wykona umowę o wartości 140 mln zł w ujęciu netto. Każda umowa dotyczy realizacji poszczególnych zadań w modelu "projektuj i buduj". O otwarciu ofert w przetargu informowaliśmy na łamach "Rynku Kolejowego" na początku kwietnia.

– W umowach na lubuską i zachodniopomorską część inwestycji przewidzieliśmy także prawo opcji, które umożliwi poszerzenie zakresu planowanych prac w zakresie systemu sterowania ruchem kolejowym oraz zabudowy nowych urządzeń przejazdowych, co zwiększy bezpieczeństwo zarówno w ruchu kolejowym, jak i drogowym – przypominają PKP PLK w komunikacie prasowym. Spółka wskazuje także, że w ostatnich latach zrealizowano już cały szereg inwestycji, które wpłynęły na poprawę dostępu kolejowego do Szczecina i Świnoujścia, wśród których wymienia m.in. modernizację tzw. stacji przyportowych oraz wybudowanie nowego mostu kolejowego nad rzeką Regalicą w Szczecinie, który zastąpił stanowiący wąskie gardło jednotorowy most zwodzony. 

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK z kolejnymi środkami z KPO. W tym na linię nr 8

Infrastruktura

PLK z kolejnymi środkami z KPO. W tym na linię nr 8

Ministerstwo Infrastruktury 31 lipca 2025

160 km/h z Malborka do Elbląga. Ruszają prace

Infrastruktura

160 km/h z Malborka do Elbląga. Ruszają prace

Mikołaj Kobryński 01 lipca 2025

Szybciej z Brodnicy w obydwu kierunkach. Rewitalizacja czas start

Infrastruktura

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Infrastruktura

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Mikołaj Kobryński 25 kwietnia 2025

Oferty na rewitalizację fragmentu Nadodrzanki. Jest drogo

Infrastruktura

Oferty na rewitalizację fragmentu Nadodrzanki. Jest drogo

Mikołaj Kobryński 09 kwietnia 2025

Zobacz również:

PLK z kolejnymi środkami z KPO. W tym na linię nr 8

Infrastruktura

PLK z kolejnymi środkami z KPO. W tym na linię nr 8

Ministerstwo Infrastruktury 31 lipca 2025

160 km/h z Malborka do Elbląga. Ruszają prace

Infrastruktura

160 km/h z Malborka do Elbląga. Ruszają prace

Mikołaj Kobryński 01 lipca 2025

Szybciej z Brodnicy w obydwu kierunkach. Rewitalizacja czas start

Infrastruktura

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Infrastruktura

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Mikołaj Kobryński 25 kwietnia 2025

Oferty na rewitalizację fragmentu Nadodrzanki. Jest drogo

Infrastruktura

Oferty na rewitalizację fragmentu Nadodrzanki. Jest drogo

Mikołaj Kobryński 09 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5